Saturday 2 February 2013

Tolong turun padang sekarang!

Aku teruja.
Excited.
Bangun dr tdur tidak pernah secergas ini.
Walaupun waktu bangunku 5.40 p.m.
Bangun,
stretching,
wudhu,
Asar,
bersiap2.
Futsal ke bola padang?
Pergi padang dulu lah.
"K."
jawabku pada persoalan yang aku sendiri tanyakan.
Gila.
Bagai kaca yang sudah berderai di atas jalan tar,
dilenyek pula dengan lori sampah.
Woi!
Ni Sabtu petang la!
tak kan takde orang main bola?
Jeritan batinku sungguh kuat,
tapi aku sorang yg dengar.
dulu-dulu masa aku budak-budak dulu.
Sabtu petang ni waktu paling ideal main bola.
Beriadah.
paling tidak pun main gasing.
takpelah,
singgah court futsal, tengok guano.
Haram.
Aku sedih.
Aku kecewa.
bukan sebab tak dapat main.
tapi sebab aku baru sedar,
pengaruh game, PS, Xbox,
Fb, Twitter,
bukan sahaja merasuk golongan budak-budak hingusan.
tapi golongan tua bangka macam aku.
Parah.
Parah parah.
Sambil aku menepuk-nepuk perut aku yang terisi lemak tak tepu.

#sambil menepuk perut berlemak, aku teringat karangan autobiografi. Karangan yang membuatkan kita khayal dan berimaginasi. Aku Sebatang Pensel. Contoh. Nantikan.


No comments:

Post a Comment