Tuesday 26 March 2013

2,3,4 Faces

Two sides of coins.
Human, likewise,
have two faces,
two sides of personalities.

I beg to differ.

Actually, bukan dua je,
Manusia dalam dunia ni ada banyak muka.
Banyak personaliti.
Banyak.
Beribu-ribu lemon.

Depan mak ayah, pijak semut pun tak mati.
Depan bini, sayang-sayang tak berhenti.
Depan kawan-kawan, gelak macam nak tercabut gigi.

Bila tengok bola, ibarat Johan Cryuff bicaranya,
kalau boleh nak kalahkan idea Total Football beliau.
Bila bawak kereta, macam Tengku Djan versi datang bulan.
Depan laptop, jadi geliga sama taraf macam wiki, 
semua benda dia tahu, musykil.
Di laman Facebook, jadi pahlawan papan kekunci, menaip-debat pada frekuensi 50 Hz,
garang.
Pada masa yang sama send tweet "Hari niey nak diet. Sape nak teman kitew jogging?",
'manja'.
Tapi dekat instag dah macam buku resipi makanan.
Bila dalam blog........

Your life,
Is actually being painted by those various people that you met,
the various faces that they have.
That is why,
Life is colorful.

Tuntas,
Persoalannya, wajah aku yang mana yang paling asli?
Yang tidak bermuka-muka?

Pada aku,
saat aku menadah tangan,
penuh keinsafan,
penuh harapan.

Wajah aku paling autentik,
saat aku bermonolog dangan tuhan.
Allah.


No comments:

Post a Comment