Sunday 22 December 2013

Kisahku Ke Bulan.

Di tengah malam Ahad.
Pukul 12.
Esok Isnin.
Kerja.
Aku renung ke langit.
Cuaca dinihari ibarat memahami perasaanku.
Hujan sekejap-sekejap.
Mataku kekaburan.
Tapi masih nampak bulan.
Cantik sungguh cahaya bulan.
Aku tutup pemandangan bulan dengan tapak tangan.

Terasa badan ku ringan.
Lalu diri aku melayang.
Tanganku masih menutup bulan.
Semakin tinggi aku terbang menuju langit.
Menuju bulan.
Tak laju.
Seperti obor-obor mabuk berenang di langit.
Lama kelamaan bulan makin muncul di celahan jari.
Cahayanya makin menyilaukan.
Tangan sudah tak mampu menutup bulan.
Semakin lama semakin besar imej nya.
Semakin dekat.
Semakin hampir.
Akhirnya aku mendarat.

Masih suram keadaan di bumi.
Tadi sudah berhenti,
kini hujan lebat kembali.
Selama ini aku sangka cahaya bulan itu fenomena paling indah.
Ternyata cahaya bulan hanya pinjaman.
Simpati dari sang suria.

Hakikat alam,
wadah aqli.

Habis,
selama ni aku hanya menikmati penipuan?
Tidak.
Aku menikmati pinjaman.

Alhamdulillah.
Allah ialah sebaik-baik perancang,

Kelajuan cahaya = 3 x 10^8 m/s

No comments:

Post a Comment