Thursday 8 November 2012

Mainstream tak semestinya mainstream.


Mainstream. Arus perdana. 
Satu benda yang aku belajar di PLKN.
Tak semua orang berada dalam arus perdana yang aku definisikan sendiri.

lepas sekolah masuk universiti/matriks.
nak pilih course yang best. 
yang mantap2.
Engineering, medic, law,
grad dgn 3.5 pointer.
masuk company international level.
dapat gaji besar.
rumah banglo.
kereta Nissan GTR.
kahwin.
Kau fikir semua orang mcm tu?
lepas PLKN,
berlambak2 gila rakan taulan aku aku nak kerja kilang,
nak berniaga pasar malam,
nak kahwin terus at the age of 18!
not mentioning yang dah already pregnant.

Well, who cares?

afterall, kejayaan seseorang ada banyak definisi.
bukan sahaja kerja kat oil n gas company,
bukan gaji RM 20k sebulan,
bukan sahaja dapat anugerah pelajar terbaik,
bukan sahaja dpt Degree, Master, PhD.
Lain orang lain jalan hidupnya.
Yang penting kerana Allah.
Aku rasa berjaya kalau aku berilmu.


Itu definisi kejayaan aku.

Korang?




"How do you define success? If only we weren't so caught up with the 'main stream' mind set." 

Kata Amira Ramli. Beliau cantik.


No comments:

Post a Comment